KELİMELER ANLAMLARLA “TOPLUMSALLAŞIR”. KELİMELERİN TOPLUMSALLAŞMASI BİRBİRİNİ DESTEKLEŞEN AÇIKLAYAN CÜMLELER; AYNI AÇIKLAMALARDAN OLUŞAN PARAGRAF ADI VERİLEN ADACIKLAR, KARA PARÇACIKLARI. GİDEREK YANYANA OLANLARIN BİRLİĞİNDEN BÖLÜMLER, KİTAPÇIKLAR; GENİŞLEYİNCE KİTAPLAR, DEVLETLER; SERİ KİTAPLAR, FEDERATİF DEVLETLER; AYNI KONU BAŞLIĞINI İŞLEYEN DEĞİŞİK KİTAPLAR KARA KITALAR…
BÖYLE!. ANALOJİSİZ VARLIK DÜŞÜNÜLEMEZ. YARADANIN SIRLARINA YÖNELİK DAVETİDİR BU; ALEMLERİNDE KAPISI KAPALI YER YOKTUR; ARALIĞI HEP VARDIR. YERİ GELMİŞKEN BEYAZİTİ BİSTAMİ’ Yİ SELAM İLE ANALIM: “O ARANMAK İLE BULUNMAZ; BULANLAR, ARAYANLARDIR.” SABIRLI TALEPKARA/İSTEYENE DUVARDAN KAPI AÇILMASIDIR BU. GÖZ AÇIP KAPAYINCAYA KADAR “KİŞİYE ÖZEL” GÖRÜNÜR; ARALANIR, DAVET EDER ADETA.
“MEDENİYETLERİN ORTALAMA ÖMRÜ BİN YILDIR.” DİYOR, ÜSTAD SÜLEYMAN KARAGÜLLE. DİLLER BUNA DAHİL OLMALI. DİLLER, MEDENİYETLERİN ANA KARNI OLAN ZİHİNLERİN İFADESİ, SESLENİŞİR. DOĞUMU, DİRİMİ, GÖÇÜMÜ ARALIĞINDA, MEDENİYETLERİN TÜM DENEYİM, BİRİKİM, TEMAS, VİZYONLARINI BARINDIRIR.
HARFLER; BİÇİMLİ SESLER. SES, CANLILIK İŞARETİ. SESLER DURMADAN HAREKETE EDEREK KENDİLERİNE EN UYGUN BİLEŞİĞİ ARARLAR. BULDUKLARI UYUMLU BİLEŞİK ANLAM OLUR. KELİMELER , TIPKI KAİNATIN YARADILIŞI GİBİ OLUŞUR. ÖNCE, YAŞAM TEMASIYLA ANLAM OLUŞUR. SONRA, “YARADILIŞ” AŞAĞIDAN BAŞLAR; HARFLERDEN KELİMELER YAPILIR. ONLAR DA AYNI YÖNTEMLE CÜMLELER YAPMAK İÇİN YOLA KOYULUR; ZİHİNDE CÜMLENİN ANLAMI OLUŞUR SONRA KELİMELER, ARDINDAN SESLE İNŞA BAŞLAR.
*
BU METİNDE HARFLERİ KÜÇÜKLÜ, BÜYÜKLÜ DEĞİL; HEPSİNİ “EŞDAĞILIM BİÇİMLİ”, BÜYÜK HARFLE YAZIYORUM. HEPSİ BAŞLIK; BAŞLIK KADAR ÖNEMLİ. İYİ OKUYUCU NAMUSLU METİNLERİN BAŞLIKLARINDAN ÇOK ŞEY ANLAR. NAMUZSUZ, YALANCI METİNLERİN BAŞLIKLARI, BALIK OLTASIDIR; ALGI OLUŞTURMAK İÇİN KULLANILIR.
**
DİLİN GELİŞİMİ ÇEŞİTLİ ETKİLERİN BİLEŞİMİNDEN UÇ VERİR. KELİMELERİN DETAYLI ANLAMLARINI ÖĞRENMEK İÇİN KÖK BİLİME BAŞVURUYORUZ. ESKİ KELİMELERİ, SESLERİ, ANLAMLARI BULARAK; BU GÜNE GETİRİP KULLANIMA SOKMAK YA DA GELECEK İÇİN ÇÖZÜMLEME YAPMAK TUTARLI SONUÇLARA ULAŞTIRMIYOR.
SESLERİN KAYNAĞI DOĞADIR. DOĞANIN KENDİ İÇİNDE OLUŞLARA İNSANIN DUYUMLARI TAKLİT YA DA TARİF İLE SESLENDİRİLİRLER. BU SESLER TAKLİT, TARİF EDİLİRKEN, KELİMELER ORTAYA ÇIKAR.
YAŞAMI SONA ERMİŞ SELERDEN ESKİ SÖZLER, KELİMELER KALIR. YAŞAMI SÜREN SESLERİN YAŞAYAN SESLERİ KELİMELERİ VARDIR. ESKİ SESLERİN, KELİMELERİN KAYNAĞI BİTMİŞTİR. YENİ SESLERİN KAYNAĞI SÜRERKEN, KÜLTÜRDEN BİLİME UZANAN YOLDA ESKİ KELİMELERDEN YENİNİN ÖNÜNÜ AÇACAK KULLANIMLAR EDİNİLİR. YANİ ESKİYİ YENİYİ DAHA ETKİLİ HALE GETİRMEK İÇİN YENİYE KATILIR .
MEDENİYET, ESKİ VE YENİNİN BARIŞIK GÜNCELLİĞİDİR. ESKİNİN BİRİKİMLERİYLE YENİYE ULAŞMAK; TIKANIKLIKLARI ESKİNİN YENİYE ULAŞAN KAVŞAKLARINDAN, OLASI YENİ YOLLAR ARAYIP MEVCUT TIKANIKLIKLARI GÜNCELİN KAYNAĞINDAN, BAŞKA YOLLAR BULARAK AŞMAK. HAYAT BÖYLEDİR; TIKANDIĞINDA YOĞUNLUĞUN, TIKANIKLIĞIN GEÇMESİNİ BEKLERSİN YA DA YOĞUNLUĞUN OLMADIĞI YERLERE YOL ARARSIN.
MEDENİYET TEK DÜZE , TEK BİÇİMLİ OLMAZ. ULAŞILAN DÜZEYİN EN ALT VE ÜST KATMANLARININ HAVUZUDUR. ÜSTTEKİ KÖPÜK İLE ALTTAKİ TORTULU KISIM AYNI KİTLEDİR. ÜSTTE YÜKSEKLİĞİN, HAFİFLİĞİN ESİNLİĞİ FAKAT DİRENÇSİZLİĞİN ZAAFI VARKEN; ALTTA HER ŞEYİN BAŞLADIĞI BALÇIĞA YAKINLIK VARDIR. BÖYLECE DEĞİŞİMİN DİPTEN, SİNSİ KÖŞELERDEN; HAVASIZ BOĞUCU SEVİYEDEN “TALEP EDİLDİĞİNİ” BİLİYORUZ.
EK OLARAK, “HAVUZUN” DIŞINDA DEĞİŞEME YÖNELİK OLUŞLARIN HAVUZUN DİBİNDEKİLERLE DEĞİŞİM İÇİN İTTİFAKINI DA ANIMSAYALAM.BU DEĞİŞİMİLER BİRBİRİNİ ETKİLEYEREK, MEDENİYET BULVARININ ŞERİTLERİNİ OLUŞTURUR.. SONUNDA MEDENİYET VE SESLERİ GÖÇER, AŞINMIŞ İZLERİ GÜNCELLERE ULAŞIR.
YORUMLAR